De tijd om het anders te gaan doen is nu. ‘Op dit moment lopen de wachtlijsten op en zien we de werkdruk toenemen, aldus de ActiZ-voorzitter Anneke Westerlaken. ‘Hierdoor wordt het werk steeds minder aantrekkelijk voor zorgprofessionals. Daarom heeft ActiZ ook begin dit jaar een nieuwe cao opgesteld, met als uitgangspunten: professionele autonomie en werken vanuit vertrouwen. Dit manifest sluit naadloos hierop aan.’ Doorgaan op de huidige voet betekent dat een zorginfarct onomkeerbaar is. Het ziekteverzuim is structureel te hoog, teveel medewerkers verlaten de zorg om zzp’er te worden en wachtlijsten voor ouderenzorg zijn onaanvaardbaar hoog. Er kan niet meer aan de (stijgende) zorgvraag worden voldaan. De VVT moet een sector zijn waar het fijn is om te werken. De politiek is nu aan zet om de maatschappij duidelijk te maken dat zorgmedewerkers de enorme groei van kwetsbare ouderen in de toekomst niet kunnen opvangen. Een manifest is ondertekend door ActiZ, FNV Zorg & Welzijn, Zorgthuisnl, CNV Zorg & Welzijn, FBZ en NU’91
Marktconform
ActiZ-voorzitter Anneke Westerlaken licht toe: ‘Om personeel goed te belonen en te behouden, is voor de vvt-sector ongeveer 1 miljard euro nodig. Dat is wat er nodig is om de loonkloof te dichten tussen zorgpersoneel in de fwg-schalen 25 tot en met 60, en werknemers met een vergelijkbare opleiding in de publieke sector of in de markt. Daar is de loonachterstand ongeveer 7,5 procent, zo berekende de SER.
Manifest
De ondertekenaars hebben manifest met 8 punten opgesteld.
1. Structureel meer geld van de overheid voor de VVT
2. Méér werken moet lonen
3. Kosten voor begeleiding van stagiaires en leerlingen opnemen in tarieven
4. Toetsing van kwaliteitskaders
5. Afspraken over reële en kostendekkende tarieven
6. Inzet van talenten, competenties en kwaliteiten
7. Ondersteunen initiatieven (regionale) samenwerking
8. Administratielast aanpakken
De medewerker op één betekent:
Respect voor en waardering van (het werk van) de medewerker met een leefbaar loon
Een vast contract voor onbepaalde tijd in dienst van de zorgaanbieder is de norm
De medewerker bepaalt zelf hoeveel contracturen hij of zij wil werken
Voorspelbare en evenwichtige roosters met zeggenschap van de medewerker
Verlaging van de werkdruk (o.a. minder administratie en voldoende personele bezetting)
Naast de gebruikelijke (mede)zeggenschap heeft de medewerker Mee-spraak in
organisatievraagstukken, zoals de inzet van technologie, digitalisering en informele zorg
Ruime aandacht voor en structureel beleid m.b.t. opleiden, begeleiden en bekwaam blijven
Werken in een gezonde, veilige en inclusieve werkomgeving met aandacht voor de werkprivébalans
Download
Download hier het Manifest - de medewerker op één (PDF)
bron: ActiZ
Photo by CDC on Unsplash