In april 2022 hield GITP een grootschalig onderzoek naar de beleving van werkdruk en werkgeluk onder verpleegkundig personeel in zowel ziekenhuizen als verpleeg- & verzorghuizen en thuiszorg (de VVT). Voor hun studie spraken de onderzoekers van GITP met bijna 250 verpleegkundigen. dat verpleegkundigen over het algemeen best wel tevreden zijn over hun werk. Zo laat 84% van de ziekenhuisverpleegkundigen weten dat ze “goed op hun plek” zitten bij hun huidige werkgever, terwijl dat opgaat voor ongeveer 70% van de VVT-verpleegkundigen. Het werkgeluk van verpleegkundigen wordt vooral gedreven door de sfeer en onderlinge samenwerking binnen het team, gevolgd door de voldoening die wordt gehaald uit het helpen van patiënten. Echter, de persoonlijke ontwikkeling verdient meer aandacht. Slechts 67% van de ziekenhuisverpleegkundigen en 56% van de VVT-zorgprofessionals ervaart binnen hun baan hiervoor voldoende aandacht. Ook worden hun talenten te weinig gezien.
Talenten onvoldoende gezien
Uit de vraag of verpleegkundigen het idee hebben dat hun talenten voldoende worden gezien binnen hun baan, komen eveneens relatief lage belevingscijfers naar voren: 65% van ziekenhuisverpleegkundigen heeft het idee van wel, terwijl het bij VVT-verpleegkundigen gaat om 59%.

En volgens de meerderheid van zowel ziekenhuis- (62%) als VVT-zorgprofessionals (57%) zou meer ruimte voor talentontwikkeling ervoor kunnen zorgen dat hun werkgeluk toeneemt, omdat ze hun persoonlijke kwaliteiten hierdoor beter en met meer plezier zouden kunnen inzetten.
Mobiliteitsslag binnen de sector
Toch is de algemene waardering van het werk geen reden voor zorgwerkgevers om achterover te leunen, zo blijkt uit de peiling. Als belangrijkste minpunten van het werk worden genoemd, werkdruk-verhogende factoren zoals: ‘regels & protocollen’, ‘administratie’ en bedreigingen van het werkgeluk zoals: ‘gebrek aan aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling’. Opvallend is dat 20% tot 25% van de responsgroep verwacht binnen nu en twee jaar een vergelijkbare baan te hebben binnen de sector, maar dan wel bij een andere zorgorganisatie.
Blik op de toekomst
Champal Gijzen, Manager Customer Experience bij GITP, vindt dat het onderzoek laat zien dat werkgevers meer moeten doen om te luisteren naar de wensen van verpleegkundigen. De huidige krapte in de arbeidsmarkt, oplopende cijfers voor verzuim en medewerkers die de sector de rug toekeren maken deze noodzaak alleen maar groter.
“De werkdruk van zorgmedewerkers wordt hoger door het krappe zorgbudget terwijl de zorgvraag door individualisering, vergrijzing en internationalisering van de Nederlandse maatschappij steeds zwaarder wordt. De krapte op de arbeidsmarkt is al voelbaar en zal verder toenemen”, aldus Gijzen.
Rapport
Download het rapport over het onderzoek bij GITP
(bron: GITP, consultancy.nl)
Foto door Gustavo Fring via Pexels