Zorgaanbieders De Zorgcirkel, Evean hebben samen met HZW-huisartsen en het Zaans Medisch Centrum een aantal maanden geleden al de handen ineen geslagen om de acute opvang voor ouderen te verbeteren in de regio Zaanstreek. Door de samenwerking is snellere spoedplaatsing mogelijk en is niet-medische acute zorg voor ouderen makkelijker bereikbaar. Zo kan door deze samenwerking de gezamenlijke beschikbare capaciteit beter worden benut en eorden voorkomen dat kwetsbare ouderen onnodig in het ziekenhuis moeten verblijven. Er is één telefoonnummer dat 24 uur per dag, 7 dagen per week, bereikbaar voor (sub)acute vragen t.b.v. kwetsbare ouderen. De triagisten zijn daar 24/7 bereikbaar. Zij kennen de beschikbare verpleeghuisbedden in de regio en bemiddelen waar nodig ook buiten de regio. Het aanmeldportaal wordt niet ingezet voor langdurige plaatsing WLZ, GRZ, respijtzorg of crisis GGZ.
Vanaf 1 mei hoeft een arts in de Zaanstreek dus maar één nummer te bellen om spoedplaatsing te regelen voor ouderen die (tijdelijk) niet thuis kunnen blijven wonen. Bijvoorbeeld als zelfstandig wonen per direct niet meer gaat (crisisopname) of als op de SEH blijkt dat een ziekenhuisopname niet nodig is maar de patiënt niet direct naar huis kan (ELV). In de regio Zaanstreek verzorgen medewerkers van Evean de bemensing van het aanmeldportaal.
In het aanmeldportaal zijn de triagisten 24 uur per dag/7 dagen per week bereikbaar. Zij hebben inzicht in het totale aantal beschikbare verpleeghuisbedden in de regio en bemiddelen waar nodig ook buiten de regio. Het streven is in principe altijd zorg thuis. Als spoedopname in een verpleeghuis nodig is bemiddelen ze voor een spoedbed en zorgen waar mogelijk voor plaatsing.
Formulier triage
Samen met een aanmeldende zorgverlener, bijvoorbeeld dehuisarts, wordt een triageformulier doorgenomen, om een zorgvuldige afweging te maken hebben we veel informatie nodig. Om een zorgvuldige afweging te maken is veel informatie nodig. Eventueel wordt contact opgenomen met de oudere en/of mantelzorgers en/of betrokken thuiszorg om het beeld completer te krijgen. Uiterlijk een uur na het eerste contact is er uitsluitsel over de beste oplossing.
Uitkomsten na triage
Er zijn na triage verschillende uitkomsten mogelijk. De voorkeur ligt bij het inzetten van extra zorg in de thuissituatie. Mogelijkheden zijn:
- Acute thuiszorg
Bestaande thuiszorg verhogen OF nieuwe thuiszorg opstarten. Dit kan 24/7 worden ingezet.
- Noodbed
Plaatsing op een ELV (laag/hoog) of crisis WLZ-bed. Het triageteam heeft inzicht in beschikbare bedden
- Informele zorg
Het is toch mogelijk om mantelzorgers in te zetten tot de eerst volgende werkdag. Dan kan in een rustige situatie gezocht worden naar een passende oplossing.
- SEH
Als een van voorgaande oplossingen niet lukt, dan moet de oudere wel naar een veilige plek. In uiterste nood is dit het ziekenhuis.
(bron: www.evean.nl)