Duizenden kinderen vallen buiten de boot, zitten langdurig thuis en missen de kans volwaardig mee te doen in de maatschappij. Variatie in informatieverwerking (ofwel neurodiversiteit) leidt in het actuele stoornisdenken tot labels zoals ADHD, dyslexie en autisme, terwijl het eigenlijk gewoon een andere manier van denken met een andere skill-set betreft. Dit heeft effect op alle leefgebieden, maar wordt vaak zichtbaar op school. Doordat meer kinderen met neurodivergente breinen in het regulier onderwijs worden ondergebracht, wordt de druk hoger en vallen meer kinderen uit. Om dit te voorkomen is het belangrijk zo vroeg mogelijk te signaleren en in te grijpen. Dit vraagt anders kijken en luisteren, en de ontwíkkeling centraal stellen en niet zozeer de stoornis.
Tijdens deze dag hoort u daarom alles over verschillende manieren van informatieverwerking, welke risico’s ze met zich meebrengen, wat neurodiversiteit betekent in de praktijk en hoe anders kijken naar deze kinderen u kan helpen in uw werk. U krijgt tools om met de problematiek om te gaan, aan de hand van casuïstiek van kinderen met verschillende leeftijden en problematiek. Ook wordt besproken hoe goede verslaglegging helpt en vertelt een ‘ervaringsdeskundige’ hoe het beter kan. Tijd om eens wat meer ‘buiten de lijntjes’ gaan kleuren!
Anders kijken naar afwijkende informatieverwerking
Datum : Dinsdag 19 september 2023
Deze nascholing begint om 10.00 uur (registratie vanaf 09.30 uur) en sluit af rond 16.30 uur.
Locatie: Reehorst, Ede
Accreditatie: Toegekend door Kwaliteitsregister V&V (5 punten); aangevraagd bij ABSG, NVvP, SKJ, NIP (NVO/K&J)
Inschrijfgeld € 279
Doelgroep:
Professionals werkzaam in JGZ, Jeugd GGZ, Jeugdzorg en Onderwijs; bv. jeugdartsen en -verpleegkundigen, artsen M&G, psychiaters, psychologen, orthopedagogen, jeugdzorgmedewerkers, (school)maatschappelijk werkers, zorgcoördinatoren, remedial teachers, leerplichtambtenaren, medewerkers onderwijsbegeleidingsdiensten en -inspectie; andere belangstellenden van harte welkom
Lees meer en registreer op de website van SCEM via deze link
