Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg

Agenda Jeugd

«februari 2020»
madiwodovrzazo
272829303112
3
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
4
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
56
Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Op donderdag 6 februari 2020 vindt het jaarlijks congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen plaats in Utrecht.
Angst is gezond. Het is tenslotte wat ons in leven houdt in gevaarlijke situaties. Maar wanneer kinderen of jongvolwassenen onnodig, te vaak, te lang en / of te intens bang zijn, dan gaat angst belemmerend werken.  Onzekerheid, faalangst en piekeren zijn voorbeelden van problemen die we bij veel (jonge) mensen tegen komen. Maar waar komt dat vandaan en wat kun je ermee als professional in de hulpverlening, begeleiding of onderwijs? Welke rol spelen ouders? Wat gebeurt er in de hersenen bij angst en hoe houd je daar rekening mee? En hoe pas je de behandeling of begeleiding aan wanneer iemand met angstproblemen ook een licht verstandelijke beperking heeft? Hoe ga je om met angst die zijn oorzaak vindt in een traumatische gebeurtenis?  
Lees meer
789
10111213
Congres: Overprikkeling

Congres: Overprikkeling

Overprikkeling…een veel voorkomend probleem binnen onze maatschappij. Het begrip wordt vandaag de dag veel gebruikt door artsen, therapeuten en patiënten zelf en lijkt ziekte overstijgend te zijn, aangezien veel patiëntgroepen er last van hebben. Denk hierbij aan autismespectrumstoornis, niet aangeboren hersenletsel, verstandelijke beperking, posttraumatische-stressstoornis, migraine / clusterhoofdpijn en chronische aspecifieke lichamelijke klachten bij hoogsensitiviteit. 

Door de overprikkeling kunnen zij niet meer of minder goed naar behoren functioneren en vallen zij geheel of gedeeltelijk uit in onze maatschappij. Tijdens dit congres worden wetenschappelijke inzichten gepresenteerd en wordt er vooral ingegaan op de praktische implicaties voor de diagnostiek en behandeling/begeleiding.
Lees meer
141516
17181920212223
2425262728291
2345
Jaarlijks Congres Verslavingsproblematiek - 2e editie

Jaarlijks Congres Verslavingsproblematiek - 2e editie

Op het congres over verslavingsproblematiek wordt verslaving dit keer bekeken in samenhang met andere belangrijke kenmerken van de persoon en diens situatie. Wat betekent het wanneer je met iemand met een verslaving en een hoog IQ te maken krijgt? Of juist iemand met een LVB? Welke rol speelt groepsdruk? En wat te denken van erfelijkheid? Of cultuur?  Ook is er vaak een interactie tussen de verslaving enerzijds en psychiatrische problematiek anderzijds. En wat doe je dan concreet in de behandeling of begeleiding van deze kwetsbare mensen? Hoe zet je elementen uit de motiverende gespreksvoering in? Hoe stel je realistische en haalbare doelen die ook gedragen worden door je cliënt en diens omgeving? Hoe ondersteun je mensen met een verslavingsprobleem in hun ouderschap?  Deze en andere, aanverwante vragen worden op het congres op donderdag 5 maart uitvoerig besproken.

Lees meer
678

Komende activiteiten Events RSS

Komende activiteiten

Jaarlijks Congres Hoogbegaafdheid - 4e editie

  • 12 september 2019
  • Weergaves: 1670
  • 0 Reactie

Lees meer in: Nieuws Jeugd Algemeen, Agenda Jeugd

Datum Activiteit: 12-9-2019 10:00 - 17:00 Exporteer Activiteit

Jaarlijks Congres Hoogbegaafdheid - 4e editie
Op donderdag 12 september 2019 vindt het jaarlijks congres over hoogbegaafdheid weer plaats in Utrecht.
Dat hoogbegaafden op basis van hun intelligentie, gedrevenheid en nieuwsgierigheid getalenteerd mogen heten, dat is duidelijk. Maar komt dat talent ook altijd tot ontwikkeling? Er zijn de nodige hindernissen die hoogbegaafden kunnen ervaren, waardoor hun talenten niet optimaal ontwikkeld en / of benut worden. Gelukkig zijn er ook legio manieren waarmee je ze als hulpverlenings- of onderwijsprofessional kunt ondersteunen. Daarover gaat deze editie van het congres over hoogbegaafdheid.  

Wat is talentontwikkeling en welke bijzondere betekenis krijgt dit in de context van hoogbegaafdheid? Hoe kun je hoogbegaafde mensen ecologisch begeleiden? Hoe kun je een model voor talentontwikkeling gebruiken binnen passsend onderwijs en jeugdzorg ? Wat voegt een intelligentietest toe aan het tot stand brengen van talentontwikkeling? Wat is zinvol cognitief aanbod voor hoogbegaafden? Hoe ondersteun je de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafden? En wat als de talenten van iemand die hoogbegaafd is sterk uiteenlopen en het verbale IQ een groot verschil laat zien met het performale IQ?  

Sprekers
Op deze en andere, soortgelijke vragen zullen de sprekers op dit congres uitvoerig ingaan. 

  • Prof. Dr. Ir. Kathleen Venderickx (Exentra) - Positief kijken naar hoogbegaafdheid
  • Drs. Eleonoor van Gerven (Slim!Educatief) - Ecologisch begeleiden van begaafde leerlingen
  • Jan Kuipers (Cedin) - Hoogbegaafdheid, passend onderwijs en jeugdzorg
  • Dr. Bart Vogelaar (Universiteit Leiden) - Wat levert het gebruik van intelligentietests ons op voor de begeleiding van hoogbegaafden in het onderwijs?
  • Renata Hamsikova (IeKu Advies) - Uitzonderlijk begaafde kinderen – aliens op Aarde?
  • Drs. Mia Frumau- van Pinxten (Psychologenpraktijk Frumau) - De sociaal-emotionele ontwikkeling bij HB
  • Sjoerd Verheijden MSc. (Bureau Wolters) - Duiden van cognitieve ontwikkeling en afstemmen op behoeften in de dagelijkse praktijk

Accreditatie, korting en aanmelding
Voor dit jaarlijks congres is accreditatie aangevraagd bij Registerplein, NIP K&J/NVO-OG, Verpleegkundig Specialisten Register, ADAP (EN-scholing), SKJ, Kwaliteitsregister V&V, Register Vaktherapie, AbSg, Lerarenregister, LBSB, LBRT en LV POH-GGZ.

Meer informatie over puntenaantallen, categorieën, kortingsmogelijkheden en inschrijvingsmogelijkheden is te vinden op de website van het ECB Congresburo

Afdrukken Terug
Tags:

Reageer.

Dit formulier verzamelt uw naam, e-mail adres, IP-nummer en de tekst/inhoud die u inbrengt, zodat we goed zicht kunnen blijven houden op de commentaren die op de website worden geplaatst.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd bij het commentaar. Ons algemene privacybeleid vindt u elders op de website.
Reageren

x