Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg

Agenda Jeugd

«februari 2020»
madiwodovrzazo
272829303112
3
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
4
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
56
Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Op donderdag 6 februari 2020 vindt het jaarlijks congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen plaats in Utrecht.
Angst is gezond. Het is tenslotte wat ons in leven houdt in gevaarlijke situaties. Maar wanneer kinderen of jongvolwassenen onnodig, te vaak, te lang en / of te intens bang zijn, dan gaat angst belemmerend werken.  Onzekerheid, faalangst en piekeren zijn voorbeelden van problemen die we bij veel (jonge) mensen tegen komen. Maar waar komt dat vandaan en wat kun je ermee als professional in de hulpverlening, begeleiding of onderwijs? Welke rol spelen ouders? Wat gebeurt er in de hersenen bij angst en hoe houd je daar rekening mee? En hoe pas je de behandeling of begeleiding aan wanneer iemand met angstproblemen ook een licht verstandelijke beperking heeft? Hoe ga je om met angst die zijn oorzaak vindt in een traumatische gebeurtenis?  
Lees meer
789
10111213
Congres: Overprikkeling

Congres: Overprikkeling

Overprikkeling…een veel voorkomend probleem binnen onze maatschappij. Het begrip wordt vandaag de dag veel gebruikt door artsen, therapeuten en patiënten zelf en lijkt ziekte overstijgend te zijn, aangezien veel patiëntgroepen er last van hebben. Denk hierbij aan autismespectrumstoornis, niet aangeboren hersenletsel, verstandelijke beperking, posttraumatische-stressstoornis, migraine / clusterhoofdpijn en chronische aspecifieke lichamelijke klachten bij hoogsensitiviteit. 

Door de overprikkeling kunnen zij niet meer of minder goed naar behoren functioneren en vallen zij geheel of gedeeltelijk uit in onze maatschappij. Tijdens dit congres worden wetenschappelijke inzichten gepresenteerd en wordt er vooral ingegaan op de praktische implicaties voor de diagnostiek en behandeling/begeleiding.
Lees meer
141516
17181920212223
2425262728291
2345
Jaarlijks Congres Verslavingsproblematiek - 2e editie

Jaarlijks Congres Verslavingsproblematiek - 2e editie

Op het congres over verslavingsproblematiek wordt verslaving dit keer bekeken in samenhang met andere belangrijke kenmerken van de persoon en diens situatie. Wat betekent het wanneer je met iemand met een verslaving en een hoog IQ te maken krijgt? Of juist iemand met een LVB? Welke rol speelt groepsdruk? En wat te denken van erfelijkheid? Of cultuur?  Ook is er vaak een interactie tussen de verslaving enerzijds en psychiatrische problematiek anderzijds. En wat doe je dan concreet in de behandeling of begeleiding van deze kwetsbare mensen? Hoe zet je elementen uit de motiverende gespreksvoering in? Hoe stel je realistische en haalbare doelen die ook gedragen worden door je cliënt en diens omgeving? Hoe ondersteun je mensen met een verslavingsprobleem in hun ouderschap?  Deze en andere, aanverwante vragen worden op het congres op donderdag 5 maart uitvoerig besproken.

Lees meer
678

Komende activiteiten Events RSS

Komende activiteiten

Nieuwe, 17-daagse opleiding tot intercultureel hulpverlener

  • 1 oktober 2019
  • Weergaves: 1708
  • 1 Reactie

Lees meer in: Nieuws Jeugd Algemeen, Agenda Jeugd

Datum Activiteit: 1-10-2019 09:00 - 17:00 Exporteer Activiteit

Nieuwe, 17-daagse opleiding tot intercultureel hulpverlener
Met ingang van dit jaar start de nieuwe 17-daagse opleiding tot intercultureel hulpverlener. Startdatum 1 oktober. De opleiding tot intercultureel hulpverlener is uniek in Nederland en wordt gedoceerd door een cultureel zeer divers team van 12 hooggekwalificeerde docenten.

De behoefte aan praktisch bruikbare kennis met betrekking tot hulpverleningsinteracties met migranten is groot. Mensen met een migratie-achtergrond worden volop gezien binnen algemeen toegankelijke voorzieningen als bijvoorbeeld het onderwijs, de jeugdgezondheidszorg en het buurtwerk. Deze groepen mensen maken daarnaast,vanwege hun maatschappelijke kwetsbaarheid relatief vaak gebruik van uiteenlopende vormen van hulpverlening. Tegelijkertijd is het aantal hulpverleners met een niet-westerse achtergrond nog klein. En zelfs als een hulpverlener zelf een niet-westerse achtergrond heeft, dan wil dat nog niet zeggen dat deze ook in staat is op een adequate manier hulp te verlenen aan mensen uit een andere niet-westerse cultuur.

Hulpverleners die in staat zijn goede interculturele hulpverlening vorm en inhoud te geven, dragen daarmee bij aan een inclusieve samenleving, het welbevinden van burgers met een migratie-achtergrond en de verdere professionalisering van hun vak. De opleiding tot intercultureel hulpverlener streeft ernaar een relevante bijdrage daaraan te leveren door hbo-opgeleide hulpverleners de kennis, vaardigheden en attitudes te laten ontwikkelen die daarvoor nodig zijn.

Thema’s
In de opleiding staan actuele, beroepsrelevante thema’s centraal. Behalve theorie over cultuur en intercultureel werken, wordt er zowel theoretisch als praktisch aan de slag gegaan met thema’s als:

  • Interculturele gespreksvoering 
  • Outreachend werken en de rol van de Islam in problematiek en hulpverlening
  • Systemische aspecten en mobiliseren van het sociale netwerk van migrantengezinnen 
  • Werken met migranten in een therapeutische setting met docent
  • Omgaan met eerkwesties
  • Radicalisering herkennen en bespreekbaar maken met docent
  • Genderspecifieke aspecten van huiselijk geweld en suïcidaal gedrag in migrantengezinnen
  • Migranten, opvoedingsproblemen en opgroeien buiten het eigen gezin
  • Gezondheidsvoorlichting en psycho-educatie aan mensen uit niet-westerse culturen
  • Interculturele (jeugd)delinquentie
  • En meer...

Accreditatie, korting en aanmelding
Deze opleiding is geaccrediteerd door:
- SKJ (157 punten)
- Registerplein (190 punten)
- Kwaliteitsregister V&V en VSR (102 punten)
- LV POH-GGz (30 punten)

Informatie en aanmelden
Alle details over toegekende punten, een aanmeldformulier en het programma zijn te vinden op de website van het Centrum voor Educatie en Supervisie.

Afdrukken Terug
Tags:

1 reacties op artikel "Nieuwe, 17-daagse opleiding tot intercultureel hulpverlener"

Ellen louw

25-6-2019 16:55

Ik zie geen accreditatie voor jeugdartsen, klopt dat? Ik ben arts op ISK voortgezet onderwijs en zie vele migranten. Lijkt me zeer boeiende scholing maar niet zonder punten (kosten)

Gr Ellen louw

Reageer.

Dit formulier verzamelt uw naam, e-mail adres, IP-nummer en de tekst/inhoud die u inbrengt, zodat we goed zicht kunnen blijven houden op de commentaren die op de website worden geplaatst.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd bij het commentaar. Ons algemene privacybeleid vindt u elders op de website.
Reageren

x