Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg

Agenda Jeugd en Zorg

Je kunt ook kiezen:

*** Bekijk de volledige Agenda Jeugd ***

*** Bekijk de volledige Agenda Zorg ***

«februari 2020»
madiwodovrzazo
27282930
Fragiele Ouderen Thuis. Wie heeft wat te doen?

Fragiele Ouderen Thuis. Wie heeft wat te doen?

Ouderen blijven zo lang mogelijk thuis wonen. Uit eigen wil en omdat dit van beleidswege aangemoedigd wordt. De ontwikkeling stelt nieuwe, dringende vragen aan de gezondheidszorg rondom deze mensen. Aan (wijk)verpleegkundigen, huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, spoedeisende hulp. Aan u dus!
Lees meer
3112
3
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
4
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
56
Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Op donderdag 6 februari 2020 vindt het jaarlijks congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen plaats in Utrecht.
Angst is gezond. Het is tenslotte wat ons in leven houdt in gevaarlijke situaties. Maar wanneer kinderen of jongvolwassenen onnodig, te vaak, te lang en / of te intens bang zijn, dan gaat angst belemmerend werken.  Onzekerheid, faalangst en piekeren zijn voorbeelden van problemen die we bij veel (jonge) mensen tegen komen. Maar waar komt dat vandaan en wat kun je ermee als professional in de hulpverlening, begeleiding of onderwijs? Welke rol spelen ouders? Wat gebeurt er in de hersenen bij angst en hoe houd je daar rekening mee? En hoe pas je de behandeling of begeleiding aan wanneer iemand met angstproblemen ook een licht verstandelijke beperking heeft? Hoe ga je om met angst die zijn oorzaak vindt in een traumatische gebeurtenis?  
Lees meer
789
10111213
Congres: Overprikkeling

Congres: Overprikkeling

Overprikkeling…een veel voorkomend probleem binnen onze maatschappij. Het begrip wordt vandaag de dag veel gebruikt door artsen, therapeuten en patiënten zelf en lijkt ziekte overstijgend te zijn, aangezien veel patiëntgroepen er last van hebben. Denk hierbij aan autismespectrumstoornis, niet aangeboren hersenletsel, verstandelijke beperking, posttraumatische-stressstoornis, migraine / clusterhoofdpijn en chronische aspecifieke lichamelijke klachten bij hoogsensitiviteit. 

Door de overprikkeling kunnen zij niet meer of minder goed naar behoren functioneren en vallen zij geheel of gedeeltelijk uit in onze maatschappij. Tijdens dit congres worden wetenschappelijke inzichten gepresenteerd en wordt er vooral ingegaan op de praktische implicaties voor de diagnostiek en behandeling/begeleiding.
Lees meer
141516
17181920212223
2425262728291
2345
Jaarlijks Congres Verslavingsproblematiek - 2e editie

Jaarlijks Congres Verslavingsproblematiek - 2e editie

Op het congres over verslavingsproblematiek wordt verslaving dit keer bekeken in samenhang met andere belangrijke kenmerken van de persoon en diens situatie. Wat betekent het wanneer je met iemand met een verslaving en een hoog IQ te maken krijgt? Of juist iemand met een LVB? Welke rol speelt groepsdruk? En wat te denken van erfelijkheid? Of cultuur?  Ook is er vaak een interactie tussen de verslaving enerzijds en psychiatrische problematiek anderzijds. En wat doe je dan concreet in de behandeling of begeleiding van deze kwetsbare mensen? Hoe zet je elementen uit de motiverende gespreksvoering in? Hoe stel je realistische en haalbare doelen die ook gedragen worden door je cliënt en diens omgeving? Hoe ondersteun je mensen met een verslavingsprobleem in hun ouderschap?  Deze en andere, aanverwante vragen worden op het congres op donderdag 5 maart uitvoerig besproken.

Lees meer
678

Je kunt ook kiezen:

*** Bekijk de volledige Agenda Jeugd ***

*** Bekijk de volledige Agenda Zorg ***

Activiteiten

Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?

“Met een prevalentie van 7% komt een taal-ontwikkelingsstoornis (TOS) vaker voor dan autisme en ADHD”

  • 17 januari 2020
  • Weergaves: 1154
  • 0 Reactie

Lees meer in: Nieuws Jeugd Algemeen, Agenda Jeugd

Datum Activiteit: 17-1-2020 08:45 - 16:30 Exporteer Activiteit

Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?
TOS is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis bij kinderen met over het algemeen een normaal gehoor en een normale niet-talige intelligentie. TOS kan negatieve gevolgen hebben voor de sociale en emotionele ontwikkeling van jeugdigen, alsmede de didactische ontwikkeling en de opleidings- en arbeidsmogelijkheden. Vroegtijdige signalering van en interventie bij taalachterstand of een mogelijke TOS is van belang om het verergeren van de taalproblematiek, en daaruit voortkomende gevolgen voor andere ontwikkelingsgebieden, zoveel mogelijk te voorkomen.

Sedert oktober 2018 is de JGZ-Richtlijn Taalontwikkeling m.b.t. jonge kinderen voorhanden. Met deze richtlijn kan de taalontwikkeling worden gevolgd en ‘niet-pluis’-kinderen reeds op jonge leeftijd gesignaleerd en verwezen worden. De diagnose TOS wordt gesteld na multidisciplinair onderzoek bijvoorbeeld bij een Audiologisch Centrum. Na de diagnose is een nauwe samenwerking van ketenpartners in het veld en helderheid over ieders taak van groot belang. Genoeg stof om het gesprek over aan te gaan.

 

Meld je aan voor dit SCEM symposium 
Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?

Doelgroep
JGZ breed 0-19, zoals jeugdarts, jeugdverpleegkundige, kinderarts, psycholoog, orthopedagoog. Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom.
 
Accreditatie
Aangevraagd bij ABSG (AJN), Kwaliteitsregister V&V, NIP/NVO (ook SKJ) en NVK.

Datum en locatie
Vrijdag 17 januari 2020
ReeHorst, Ede

Aanmelding

Meld je aan voor dit SCEM symposium 
Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?

Meer informatie
Download de Folder Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil? (pdf) met meer informatie en het programma.

Afdrukken Terug
Tags:

Reageer.

Dit formulier verzamelt uw naam, e-mail adres, IP-nummer en de tekst/inhoud die u inbrengt, zodat we goed zicht kunnen blijven houden op de commentaren die op de website worden geplaatst.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd bij het commentaar. Ons algemene privacybeleid vindt u elders op de website.
Reageren

x