De droge foldertekstjes over tanden poetsen lijken kinderen niet erg aan te spreken. Communicatiewetenschappers van de VU Amsterdam en de Radboud Universiteit onderzochten of een verhaal over een ondeugende oranje aap met een slechte mondhygiëne dat wel doet. Onderzoeker is onder meer Enny Das. In een experiment onder 94 kinderen, 4 tot 10 jaar oud, onderzochten Enny Das van de Radboud Universiteit Nijmegen en Katalin Bálint van de VU Amsterdam wat de invloed is van een grappig tandenpoetsverhaal over een oranje aap, Johnny Joker, op poetsgedrag bij kinderen. De kinderen werden een maand lang gevolgd en hun tandplakscore gemeten. Kinderen vinden het verhaal over Johnny leuker om te lezen dan de folder. Het antwoord is niet eenduidig: een verhaal ‘leuk’ vinden, zorgt er niet automatisch voor dat er ook beter wordt gepoetst. Das: ‘Wat cruciaal is, is dat kinderen door hebben dat Johnny stout is. Als dat het geval is, leidt het boekje tot een verminderde plakscore.'
Niet moralistisch
‘Johnny doet in het verhaal allerlei stomme dingen’, vat Das het verhaaltje samen. ‘Hij poetst zijn mond bijvoorbeeld met chocola. Kinderen vinden dat enorm grappig. Maar het is geen moralistisch verhaal. Johnny’s vriendjes vinden wel dat hij stinkt, maar er wordt niet heel duidelijk met het vingertje gewezen.’
Het alleen lollig vinden van het verhaal maakt nog geen verschil. Het kan zelfs averechts werken: 'ha lachen, ik ga mijn tanden ook met chocola poetsen!’
Enny Das, onderzoeker Radboud Universiteit
Combinatie humor en 'stout'
Met plezier lezen is dus een voorwaarde om aandacht te trekken, maar de combinatie van humor en ‘stout’ gedrag van een verhaalpersonage blijkt vooralsnog een riskante strategie. Das: ‘Er valt volgens mij nog heel veel winst te behalen in de mondzorg, maar het is heel belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent. Mijn suggestie voor deze vorm van voorlichting is om aan het eind een duidelijke conclusie mee te geven: tandenpoetsen is belangrijk. Dat is saaier, maar ook veiliger.’
Onderzoek
Dit onderzoek werd gesteund door het CZ Fonds. Bedenker van de Johnny Joker boekenreeks is Marnix Hoppener, tevens research associate bij de onderzoeksgroep Persuasive Communication van Enny Das.
(bron Radboud UMC)