Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg
Captise%2C%20je%20kennis%20van%20de%20zorg

Agenda Jeugd

«januari 2020»
madiwodovrzazo
303112345
6789
Jaarlijks Congres Praten met pubers - 3e editie

Jaarlijks Congres Praten met pubers - 3e editie

Op donderdag 9 januari 2020 vindt de derde editia van het jaarlijks congres Praten met pubers plaats in Eindhoven. Het thema van dit jaar is “verslaving en risicogedrag”. 

De puberteit en adolescentie zijn turbulente periodes in de levens van jonge mensen en hun ouders. Opspelende hormonen, meer vrijheid, een vriendengroep die een steeds belangrijkere rol gaat spelen, maar tegelijkertijd ook minder ouderlijke controle. Het is ook een tijd van experimenteren. Maar wanneer is een grensoverschrijding nog normaal experimenteergedrag en wanneer moeten we ons zorgen gaan maken over op de loer liggende verslavings- of gedragsproblemen? En wat kunnen we hier concreet mee in de rol van professional? Onder meer social media gebruik, uitbuitingsproblematiek, gamegedrag, gedragsproblemen en communiceren met pubers uit migrantengezinnen staan deze keer centraal tijdens dit congres.

Lees meer
101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
4
Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Tweedaagse training “Praten met kinderen en ouders over seksueel misbruik” - 3 en 4 februari 2020

Praten over seksueel misbruik is niet moeilijk, als je weet wát je moet vragen en hóe je de vragen moet stellen. Tijdens deze cursus leert u van onze expert Aafke Scharloo gerichte vraagmethodes en gesprekstechnieken om naar seksueel misbruik te vragen bij kinderen en hun ouders.

Praten over seksueel misbruik geeft kinderen geen trauma, de stilte wel.
Lees meer
56
Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Jaarlijks Congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen

Op donderdag 6 februari 2020 vindt het jaarlijks congres Angst bij kinderen en jongvolwassenen plaats in Utrecht.
Angst is gezond. Het is tenslotte wat ons in leven houdt in gevaarlijke situaties. Maar wanneer kinderen of jongvolwassenen onnodig, te vaak, te lang en / of te intens bang zijn, dan gaat angst belemmerend werken.  Onzekerheid, faalangst en piekeren zijn voorbeelden van problemen die we bij veel (jonge) mensen tegen komen. Maar waar komt dat vandaan en wat kun je ermee als professional in de hulpverlening, begeleiding of onderwijs? Welke rol spelen ouders? Wat gebeurt er in de hersenen bij angst en hoe houd je daar rekening mee? En hoe pas je de behandeling of begeleiding aan wanneer iemand met angstproblemen ook een licht verstandelijke beperking heeft? Hoe ga je om met angst die zijn oorzaak vindt in een traumatische gebeurtenis?  
Lees meer
789

Komende activiteiten Events RSS

Komende activiteiten

Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?

“Met een prevalentie van 7% komt een taal-ontwikkelingsstoornis (TOS) vaker voor dan autisme en ADHD”

  • 17 januari 2020
  • Weergaves: 994
  • 0 Reactie

Lees meer in: Nieuws Jeugd Algemeen, Agenda Jeugd

Datum Activiteit: 17-1-2020 08:45 - 16:30 Exporteer Activiteit

Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?
TOS is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis bij kinderen met over het algemeen een normaal gehoor en een normale niet-talige intelligentie. TOS kan negatieve gevolgen hebben voor de sociale en emotionele ontwikkeling van jeugdigen, alsmede de didactische ontwikkeling en de opleidings- en arbeidsmogelijkheden. Vroegtijdige signalering van en interventie bij taalachterstand of een mogelijke TOS is van belang om het verergeren van de taalproblematiek, en daaruit voortkomende gevolgen voor andere ontwikkelingsgebieden, zoveel mogelijk te voorkomen.

Sedert oktober 2018 is de JGZ-Richtlijn Taalontwikkeling m.b.t. jonge kinderen voorhanden. Met deze richtlijn kan de taalontwikkeling worden gevolgd en ‘niet-pluis’-kinderen reeds op jonge leeftijd gesignaleerd en verwezen worden. De diagnose TOS wordt gesteld na multidisciplinair onderzoek bijvoorbeeld bij een Audiologisch Centrum. Na de diagnose is een nauwe samenwerking van ketenpartners in het veld en helderheid over ieders taak van groot belang. Genoeg stof om het gesprek over aan te gaan.

 

Meld je aan voor dit SCEM symposium 
Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?

Doelgroep
JGZ breed 0-19, zoals jeugdarts, jeugdverpleegkundige, kinderarts, psycholoog, orthopedagoog. Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom.
 
Accreditatie
Aangevraagd bij ABSG (AJN), Kwaliteitsregister V&V, NIP/NVO (ook SKJ) en NVK.

Datum en locatie
Vrijdag 17 januari 2020
ReeHorst, Ede

Aanmelding

Meld je aan voor dit SCEM symposium 
Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil?

Meer informatie
Download de Folder Taalontwikkeling, hoe maak ik het verschil? (pdf) met meer informatie en het programma.

Afdrukken Terug
Tags:

Reageer.

Dit formulier verzamelt uw naam, e-mail adres, IP-nummer en de tekst/inhoud die u inbrengt, zodat we goed zicht kunnen blijven houden op de commentaren die op de website worden geplaatst.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd bij het commentaar. Ons algemene privacybeleid vindt u elders op de website.
Reageren

x